fredag 15 juni 2012

Vem ger DIG rätten??

Fick denna komentar på förgående inlägg: " Först Grattis stora killen! Sen undrar jag hur man kan sitta och skriva att man är villig att göra allt för sina barn, om man sitter och knarkar när barnen är under samma tak? Eller Hur man kan vilja sitt bästa om man gifter sig med en sådan man som Markus? Då vill man inte sina barns bästa. Tycker du verkar vara en jäkligt smart tjej, så varför förstår du inte att Markus aldrig kommer bli ren eller sluta dricka osv? Han kommer fortsätta skapa problem i ditt och dina barns liv. Snälla gör det bästa för dina barn! Som är otroligt söta alla 3=)" Och då undrar jag VEM som ger den personen rätten att leka gud? att sitta och bestäma ödet för Markus nästkommande levnadår? Ingen kan veta hur det kommer gå, inte du , inte jag ...bara Markus själv. Men hur kan man vara så otroligt trångsynt och se omöjligheterna? Finns INGA hopplösa fall, även om man "misslyckats" 100 gr så kan man lyckas på sitt 101:e försök. Det är brist på kunskap. Och vem ger vederbörande rätten att tala om att jag INTE tar mina barn före allting annat. En beroende sjukdom är kronisk, man har själv ansvaret för vad man gör men det är otroligt svårt många gr. Och många många gr har jag med handen på hjärtat önskat mig cancer ist för det går ju iaf att bota. Jag älskar och avgudar mina barn, det är det finaste jag har. Och vad människor än tror så gör jag vad som helst för dom. Och varför skulle mina möjligheter att lyckas i drogfriheten vara större än Markus? Bara för att han synts ute påverkad mestadelen av sina perioder i missbruk och jag dolt det? missbruket är densamma, beroendet lika tungt, felet lika illa och förutsättningarna att lyckas precis lika stora. Blir verkligen ledsen på att människor är så trångsynt och okunniga i det dom säger. Bara vräker ur sig saker dom inte har en aning om. Varför inte hoppas,önska och skicka med ett "lycka till" eller "jag håller tummarna", ibland tror jag mot min vilja att vissa människor är så pass elaka att dom nästan hoppas det ska gå åt skogen för andra. Jag tycker verkligen synd om han/hon som skrivit så för det tyder på bitterhet och olycka, jag ska be för dig. Be för att DU ska må bra för det önskar jag iaf dig. Och varför är man så feg att man alltid är anonym när man för fram sin åsikt? är det inte bättre att stå för det? på facebook är det aldrig någon som skriver sånt för ingen vågar visa sin åsikt med sitt namn, men i bloggen är det visst fritt fram att klanka ner om man får vara anonym, tyvärr kan jag inte ta åt mig så mycket från någon som inte står upp för sin åsikt Det är verkligen fegt. Ynkligt.Jag (och Markus)blir iaf jätteglad och peppad av er alla som skriver så fina och snälla saker, det stöttar oss båda och värmer mitt hjärta. Ni betyder verkligen massor för mig och tack o lov är ni fler än de som häver ur sig motsatsen. Det infinner hopp i mitt hjärta att det finns fler goda förlåtande människor där ute. Bara så tråkigt när personer ser omöjligheter och negativitet i så mycket istället för att se möjligheter och lösningar på saker. Att vända allt dåligt till något bra i stället. Öppna dörrar för det.Hoppas att Liam ska växa upp hos sin mamma och pappa och syskon. Och vet inte vad vissa har för bild av Markus med den är inte trevlig. Jag känner Markus innan och utantill och kan säga utan att vara naiv och blind som många kanske tror att Markus har det största och varmaste hjärta någonsin, har bara ett fåtal gr hört honom höja rösten, han kallar mig aldrig fula saker, han jobbar stenhårt just nu med sin drogfrihet, han har kommit till en öppen avdelning där han är (fast det fortf är ett lvm hem) där han får behadling, både peronal där och hans missbrukshandläggare säger att han är supermotiverad, han ringer och fixar med soc och sånt. Han har själv sökt öppenvård på slottsgruppen efter sitt LVM som han ska gå i 3 månader PLUS att vi efter det ska ha en 3 månader (minst) parbehandling inom öppenvården, han gråter efter sin son, han spelar in sagor på skiva och skickar till sin son så han ska känna igen hans röst. Han planerar och pratar hela tiden om hur vi ska ha det när vi kommer hem, hur vi ska få vardagen att funger och hur vi ska finna intressen och nya drogfria vänner. Och vill man inte sluta droga söker man inte frivillig behandling när man är klar från sitt LVM. Man hör i hans röst att han verkligen VILL! Och när vi träffades drogade jag men han fick ganska snabbt sitt subutex program och han va drogfri i drygt 2 år, till det kom ett par återfall på raken i slutet av förra sommaren och åkte ur programmet, och han har självklart eget ansvar för att det skedde MEN jag tar på mig en hel del av den skulden för det hade nog inte hänt om jag vart drogfri. Han Är verkligen världens bästa Make , styvpappa och Pappa. Tar man bort drogerna så är han pappan alla barn förtjänar. Han har så mkt kärlek att han nog inte själv vet vart han ska göra av den. Ska sova nu!! Ville bara skriva av mig för blev lite irriterad och kände mig som en fågelholk i ansiktet när någon sitter och talar om för mig/oss hurdana vi-främst Markus kommer leva sitt liv!! Bless! g44VJf726vc/T9ughPSDGPI/AAAAAAAADYE/lRmqRL3dU9A/s1600/fegis.gif" imageanchor="1" style="margin-left:1em; margin-right:1em">

6 kommentarer:

  1. hej Johanna. jag läser din blogg lite då och då och har jort det ganska länge nu och känner att det kan vara på tiden att jag skriver någonting till dig nu.
    jag har själv i största delen av mitt liv även jag lidit av en kronisk sjukdom som jort att jag och folk runt mig farit illa och därför käns mycket av det du läser lätt att relatera till även om min sjukdom inte är ett drågberoende utan en svår kronisk ätstörning. det känns som att utgången är ganska lik. jag har farit ut och in på behandlingshäm och sjukhus men är nu sedan 3 år "ren" från min anorexi och lever med min man och min lilla pojke. jag hoppas att du förstår mina paraleller mellan sjukdommarna. med detta så vill jag bara som många andra antagligen jort före dig säga att det finns ett ljus i slutet av tunneln och det ljuset är stjärnorna som glittrar i dina barns ögon när deras mamma äntligen är hel igen och kan dela ett liv med dem igen och den fina ljusa kärleken från din nästa. du är stark och du kommer att klara det här. för du har det som behövs för att göra det. målmedvetenhet, motivation och envishet så all lycka till dig och din familj, ni finns i mina tankar.

    SvaraRadera
  2. tack kära du, så fint skrivet. Och vad glad jag blir att höra att du kommit på fötter igen efter din svåra sjukdom. Starkt jobbat. Stay strong!

    SvaraRadera
  3. Jag känner inte dig men har varit inne på din blogg några gånger. Måste bara säga att du är jävligt stark, och klok. Stå på dig mot okunniga snorvalpar. Och självklart, lycka till till dig och familjen, med den här inställningen kommer ni fixa allt galant. :)

    SvaraRadera
  4. du johanna, du har rätt ingen vet vad som kommer hända marcus, antingen blir han ren eller så får han återfall, men en riktig mamma som bryr sej om sina barn hade fan aldrig chansat!!! du sätter dina barn på spel för en jävla pundares skull! vakna för fan o se dej i spegeln! du fördärvar dina barn, du gör helt ologiska val, e du dum i huvudet på riktigt??om kärleken e större till marcus en vad den är till dina barn så hoppas jag att du aldrig får se dom igen SKÄMS!!!!

    SvaraRadera
  5. Håller till viss del med " anonym" ..jag skulle inte vågat chansa om jag va i din situation Johanna ..jag menar tänk så blir han inte ren då får ju dina barn vistas med en missbrukare IGEN! Men sen förstår jag samtidigt jag menar den kärleken ni har till varandra verkar vara verkligen vara såå stark så självklart kämpar man då och gör allt för att det ska funka :) Lycka till!

    SvaraRadera

Bloggintresserade

Jag

Jag

Labels

Blog Archive

Etiketter

Följa

www.dsit.sejknt

Vädret

Besökare

Totalt: Idag: Veckans: